Ruottinen meets World

[lang_fi]Matkalla Montenegroon[/lang_fi][lang_en]On

Filed under: [lang_fi]Sähköposti[/lang_fi][lang_en]Email[/lang_en] — Pekka 15.07.2010 @ 15:22

Zabljak, Montenegro

[lang_fi]Nyt hieman jälkikäteen tunnelmia…

Keskiviikkona starttasimme Budapestista tavoitteena illaksi Montenegroon. Kiertotiet, puutteelliset opasteet ja vuoristotiet toivat kuitenkin realismia suunnitelmiin ja lopulta yövyimme tienvarsimotellissa Serbian maaseudulla. Paikka ei kuitenkaan ollu ihan mikä tahansa. Olihan isäntä päässyt vain muutama vuosi sitten Guinnessin ennätystenkirjaan keittämällä 10000 litraa zurkua! Pitänee kotona googlata mitä herkkua se on. Me söimme vain tutut lihapötkylät cevapcicit.

Unkarin puolella tankkasimme keittiötä paikallisesta supermarketista, jossa törmäsimme mikkeliläiseen pariskuntaan. Heillä on kesäasunto Budapestin läheltä pikkukaupungista. Vinkattuna ostimme myös “kaksi yhden hinnalla” unkarilaista kuohuviiniä juhlistaaksemme Montenegroon pääsyä. Hintaa yhteensä 5€.

Viimeisessä EU:n puolen kylässä etsimme vielä käsiimme postin ja teimme lisäostoksille tilaa lähettämällä hääjuhlavaatteet kotia kohti. Taisivat löytää perille jopa kortteja nopeammin.

Serbiaankin voisi tehdä ihan oman reissunssa ainakin maisemien puolesta. Zlatiborin teletappimaat kumpuilevat todella kauniisti vuorten keskellä. Montenegron puolella maisemat sen sijaan muuttuivat varsin jylhiksi ja korkeiksi. Keskinopeus myös putosi noin neljään kymppiin.

Vuorten keskeltä löysimme Durmitorin kansallispuiston ja Zabljakin pikkukaupungin. Maisemien mukaan valitsimme sopivan paikan teltalle Ivan Do:n leirintäalueelta ja suljimme silmämme odottelemaan uusia vuoriseikkailuita. Olo oli kuin rallikuskilla, kun Törley poksahti ennen kuin saatiin kunnolla sinettiä auki.

[lang_fi]Kroatia[/lang_fi][lang_en]Croatia[/lang_en]

Sibenik, Croatia

[lang_fi]Matkalla pohjoiseen päätimme pitää parin yön pysähdyksen myös tutuissa Kroatian maisemissa. Matkanopeudet Montenegron puolella olivat vain noin 40 km/h joten 400 kilometriä ja reilun kolmen tunnin stoppi Dubrovnikissä osoittautui hyväksi päivämatkaksi.

Maisemat Kroatian puolella muuttuivat Montenegroon verrattuna osin karummiksi ja osin hieman alavammiksi. Turistitkin ovat tässä kohti Adrianmeren rannikkoa länsimaisempia. Sibenikkiin saavuimme kuitenkin vasta illan hämärtyessä ja majapaikan etsimisen sijaan suuntasimme melko suoraan kaupungin turisti-infoon josta parilla puhelinsoitolla löytyi aivan vanhan kaupungin keskustasta kuuma mutta idyllinen vanhaa aikaa hehkuva asunto.

Tämän reissun kallein 60€/yö hinnalla, mutta tästä jatketaankin huomisaamuna pohjoiseeen kohteena Munchen ja kaverimajoitus Janinan ja Leonhardin upeassa opiskelijakattohuoneistosssa. Luvassa shoppailua, kakun syöntiä ja kylpylää. Kun suunta on koko ajan kotiin päin, niin on hieman vaikea ajatella, että matkaa on vielä viikko jäljellä.

Nyt päivä on kuitenkin vasta iltapäivässä ja suunnittelemme saarireissua kolmen vuoden takaa tutulle autottomalle saarelle.

[lang_fi]Rantaa ja aurinkoa[/lang_fi][lang_en]Beach and Sun[/lang_en]

Filed under: [lang_fi]Elämä[/lang_fi][lang_en]Life[/lang_en] — Pekka 14.07.2010 @ 9:43

Petrovac, Montenegro

[lang_fi]Aloitetaanpas siitä mitä tapahtui eilen… Lähirantamme ovat kovin kansoitettuja ja aurinkoista paikkaa saa hakemalla hakea aurinkovarjojen varjostamalta hietikolta. Suuntasimme Ibizan keulan kohti eteläisintä rannikkoa ja Ulcinjia. Tämä Montenegron eteläisin kaupunki on lähes täysin albanialainen; 85% väestöstä on albanialaisia ja pääuskonto islam.

Myös täältä löytyy väkirikas kaupunkiranta, mutta myös 13 kilometriä pitkä hiekkaranta, josta löytää jo muutaman metrin oman kaistaleenkin. Aurinkorasvaa iholle ja frisbeetä heittelemään rantaveteen. Lopputuloksena yksi kokorapu ja kaksi hieman laikukkaampaa. Hiekka näillä rannoilla on varsin tummaa joten ilman kenkiä ei voinut edes yrittää kävellä. Polttaa, polttaa!

Aikaisen lounaan, ainakin paikallisille; kokki taidettiin hälyttää kotoa siestalta, söimme Ulcinjin vanhassa kaupungissa ja jälkiruokakakuille ajelimme takaisin “kotikaupunkiimme” Petrovaciin. Nyt lähdemme siirtymään ranniikkoa kohti pohjoista, kohteenamme kolmen vuoden takaa tuttu Sibenik. Matkalla tutustumme ainakin Kotorin lahteen ja Kroatian puolella Dubrovnikiin.[/lang_fi]

[lang_fi]Budapest[/lang_fi][lang_en]Budapest[/lang_en]

Filed under: [lang_fi]Sähköposti[/lang_fi][lang_en]Email[/lang_en] — Pekka 07.07.2010 @ 11:21

Budapest, Hungary

[lang_fi]Toinen hääpäivä oli melkolailla ensimmäisen kertausta. Tanssi aloitettiin välittömästi, kun juhlapaikalle raahauduttiin kahden maissa iltapäivällä. Puolalaiset olivat käyneet toki jo äänestämässä presidentinvaalien toisella kierroksella. Ruokailu seuraili myös lauantain järjestystä. Samat ruokalajit tuotiin pöytiin tasaiseen tahtiin.

Me päätimme Marian kanssa iltapäivästä ruveta siirtymään kohti Unkaria ja hyvästeltyämme kaikki vanhat ja uudet ystävämme starttasimme tien päälle seitsemän maissa. Tsekin ja Slovakian halki jatkoimme Unkarin mottoriteille ja hostelli Aventuraan saavuimme yhden tienoilla yöllä.

Maanantaiaamupäivän olimme varanneet kesävarusteiden shoppailulle läheisessä West End -ostoskeskuksessa. Matkaan tarttui ainakin pari kesämekkoa, housuja ja kaikille uudet uikkarit. Kello lähestyessä kolmea suunnistimme Ibizan Budan kukkuloille ystäväperheemme talonrakennustyömaalle. Siellä meitä tervehtivät Zsuzsan, Imren, Hangan ja Agustonin lisäksi perheen uusin jäsen Gerda-tyttönen, 6kk.

Vanhojen määräysten mukaan rakennetun talon seinät olivat kolme metriä rajasta joten purkuintoa oli täytynyt hillitä ja joitain seiniä jättää pystyyn. Ihan fiksua ja ymmärrettävää sinänsä. Yllättävintä oli kuitenkin, että toisen ja uuden kerroksen seinät oli rakennettava uusien määräyksien mukaan; nyt neljä metriä rajasta! Hieno ja ehkä hieman epätavallinenkin on talosta nyt siis tulossa.

Illalla kävimme vielä Imren kanssa kuuntelemassa modernisoitua kansanmusiikkia Tonavan rannassa. Tiistaipäivän isommat lapset viettivät uimakoulussa ja Imre rakennustyömaalla. Zsuzsan ja Gerdan kanssa suuntasimme Tonavan mutkaan ihastelemaan kauniita jokimaisemia ja Visegradin vanhaa linnaa.
Käytiinpä jäätelölläkin siinä läheisessä kylässä ja sitten suuntasimme Györgyille syömään. Siellä oli odottamassa unkarilaisia herkkuja. Aluksi saatiin hapankirsikkakeittoa, sitten paprikaista kanaa ja mykyjä, jälkiruoaksi pähkinäistä kakkua. Iltapuoli vietettiinkin kaupungilla kierrellen ja nyt olemma onnellisen väsyneinä Budan puolella Imren alkukodissa kerrostalossa. 7krs maisemissa Budapestin yli ei ole valittamista.

Huomenna kohti MontenegroaQ[/lang_fi]

[lang_fi]Budapest[/lang_fi][lang_en]Budapest[/lang_en]

Budapest, Hungary

Huomenna kohti MontenegroaQ[/lang_fi]

[lang_fi]Hääjuhl

Filed under: [lang_fi]Sähköposti[/lang_fi][lang_en]Email[/lang_en] — Pekka 04.07.2010 @ 13:53

Szonowice, Poland

[lang_fi]Ensimmäinen päivä häitä takana. Mielenkiintoista on, kun kaikki on aivan uutta. Ensimmäiset puolalaiset häät ja ensimmäiset katolilaiset häät. Vieraiden joukosta löytyy ainakin suomalaisia, ranskalainen, liettualainen, venäläinen ja Ameriikassa asustelevia puolalaisia. Katolilainen häämessu ei ollut mitenkään kovin erikoinen lukuunottamatta alttarin kiertoa ja Neitsyt Marian tervehtimistä.

Hassua on, että aina on pieni kiire vaikka häitä juhlitaan kaksi päivää. Varmaa on, että nälkä ei pääse yllättämään. Uusi ruoka tuotiin pöytään noin kahden tunnnin välein. Alkukeittoa, perunaa mykyinä ja keitettynä, kaikenlaista lihaa, jäätelöä, kakkuja, keksejä, hedelmiä, salaatteja, keskiyön keitto ja joulukinkku… Virallinen osuus juhlista puuttuu oikeastaan kokonaan. Oikeastaan bestmanin puhe oli ainoa “vakavasti otettava” ohjelmanumero. Tanssi ja juhla polkaistiin käyntiin heti alkuhetkistä. Siinä ehkä suurin ero suomalaisiin häihin; mennään suoraan asiaan. Leikit ja laulut ovat aika samanlaisia täälläkin, mutta ne esitetään perinteisesti vasta keskiyön jälkeen, paitsi näissä häissä ensimmäiset leikit olivat yhdeksän aikaan. Saa nähdä mitä toiselle päivälle on varastossa. Ainakin ruokaa ja juomaa, se on varma.

Lämpötila reilu 30C ja aurinkoista! 😀

[/lang_en]

[lang_fi]Perillä Etelä-Puolassa[/lang_fi][lang_en]At the destination in South Poland[/lang_en]

Filed under: [lang_fi]Sähköposti[/lang_fi][lang_en]Email[/lang_en] — Pekka 03.07.2010 @ 13:01

Raciborz, Poland

[lang_fi]Eilisen päivän saldo 1340 kilometriä halki Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan. Tästä ei taida olla paria kymmentä kilometriä Tsekin maille. Matka meni mukavasti; perillä olimme klo 1:30 paikallista aikaa. 19,5 tunnin matka-aikaan mahtui ihan mukavasti myös parin tunnin ruokailustoppi Kaunasissa.

Majapaikkana on morsiamen (edesmenneen?) sukulaisen asunto, jossa asustamme ranskalais-liettualaispariskunnan kanssa. Nyt odottelemme paikallisia “oppaita”, jotka hakevat meidät kirkkoon ja hääjuhlat voivat alkaa!

[lang_fi]Euroopan kiertue

Filed under: [lang_fi]Sähköposti[/lang_fi][lang_en]Email[/lang_en] — Pekka 01.07.2010 @ 15:15

Jyväskylä, Finland

[lang_fi]Taas on aika reissata. Tänä kesänä suuntaamme Puolan ja Unkarin kautta Montenegroon. Puolassa juhlimme Liettuassa tutuksi tulleen ystävämme Arturin ja Magdalenan häitä, Unkarin ystävillemme toimitamme pari rappurallia, niitä kun ei sieltä saa lainkaan, ja Montenegrosta etsimme ihan omia seikkailuita. Paluumatkalla shopailun lisäksi luvassa on lisää iloisia jälleennäkemisiä hyvien ystävien kanssa ja ehkä jopa Niemisen Jarkon kannustamista Hampurin tennisturnauksessa.

Matkakumppaniksi olemme ottaneet mukaan Marian serkun Sannan. Vai onkohan kuitenkin niin, että hän huoli meidät matkaan? Maria sai työnsä “valmiiksi” eilen, vai olikohan se tänään autossa, ja nyt ollaan jo hyvää vauhtia kohti Helsinkiä, auton vaihtoa ja Vikingin terminaalia. Yritämme Marian kanssa ehtiä perjantai-illaksi Etelä-Puolaan joten ajamista riittää. Sunnuntaina kahden hääjuhlapäivän jälkeen ajelemme Budapestiin, jonne Sanna lentää meille hostellin sänkyjä petaamaan.

Matka alkoi mukavasti; kun koti lakkasi näkymästä alkoi eväiden syönti ja puolen tunnin päästä kysyimme toisiltamme “Joko ollaan kohta perillä?”. Nyt alkaa olla 400km takana ja vajaa 7000e edessä, Liettualaiset liftarit takapenkillä ja matka sujuu!

[lang_en]http://translate.google.com ;).

[lang_fi]Viimeisiä viedään[/lang_fi][lang_en]End is near[/lang_en]

[lang_fi]Jannekin löytyi asemalta! Siirryimme renkaiden päälle ja suuntasimme hybridi Skoda Felician kohti biisonimetsiä. Vekkuleita eläimiä ovat he. Ravintolasta ei lihaa kuitenkaan saanut. Ovat kuulemma jonkin uhan alla tai jotain. Arturin autosta löytyy tosiaan kaksi tankkia; yksi bensiinille ja toinen kaasulle. Noin 2000 PLN:llä saa muunnettua autonsa siis hybridiksi. Ihan äkäisesti liikkuu tuolla vaihtoehtoisella polttoaineellakin, vaikka jotkut laiskaksi haukkuvat.

Artur työskentelee siis Puolan suurimmassa panimossa markkinointihommissa. Ilmaiset tutustumiskierroksetkin ovat ilmeisesti osa tätä markkinointia. Isoja olivat fermenttorit! 550 000 litraa suurimmat!

Varsin mukava on ollut viettää aikaa vanhojen ystävien kanssa oikein ajan kanssa. Vanhoja muistellessa ja uusia asioita oppiessa. Kaksi vuotta olin luullut, että Barbara joutui Liettuassa ollessamme ostamaan uuden kameran vanhan rikkoutuessa. Eihän se oikeasti rikki ollut mennyt. Oli vain tarve päivittää digiaikaan. Minä ehdin olla näin kauan siitä harmissani. Nyt on taas hyvä mieli siis! 😀 Toivottavasti matkasuunnitelmat ensi kesällekin toteutuvat. Marialla olisi nimittäin laulukeikka häissä.

Jos ei saanut biisoninlihaa syödä, ei ole kyllä paljon lihaa näkynyt muutenkaan. Tänäänkin söimme kasvisravintolassa. Tahallaan taitavat kaverit kiusata, kun olen kertonut kuuluvani Utajärven lihansyöjiin. 😀

Nyt yritän taistella alkavaa flunssaa vastaan ja lähden kohtia Spodekia jännittämään pronssi- ja finaaliotteluita! Kolmannesta sijasta kamppailevat Slovenia ja Kreikka, Ensimmäisestä Espanja ja Serbia. Torvet soivat jo tänne asti. Otteluiden jälkeen klo 00:47 etsin itseni yöjunaan ja nukun Gdanskiin. Huomisillaksi kotiin!
[/lang_fi]

[lang_en]Translation available after the trip…

[lang_fi]Korishuumaa[/lang_fi][lang_en]Basketball mania[/lang_en]

Katowice, Poland

[lang_fi]Eilen tuli täysi annnos koripalloa. Herättyän ja ruokailtuani suunnistin areenalle alle 18 vuotiaiden All Star -otteluun. Ihan viihdyttävä ottelu sekin. Katsomossa oli mm. NBA -joukkue Portland Trail Blazersin kykyjenetsijä. Myös Hongan entinen päävalmentaja Mihailo Pavicevic seurasi kanssani ottelua.

Barbara löytyi kuin löytyikin rautatieasemalta, aavistuksen heikosta opastuksesta huolimatta. Illalla olikin taas ohjelmassa kaksi kuumaa matsia, kun vastakkain puolivälierissä olivat naapurit Kreikka-Turkki ja Slovenia-Kroatia. Molemmat ottelut tarjosivat todellakin rahoille vastinetta. Ensimmäisestä saatiin ratkaisu vasta jatkoajan jälkeen ja toinenkin ottelu päättyi kahden pisteen eroon. Voittajina välieriin Kreikka ja Slovenia. Slovenialaisia kannattajia paikalla oli useita satoja, ehkä jopa yli tuhat.

Täänään Wroclawiin muuttanut Janne liittyy seuraamme. Suunnitelmissa on ainakin tutustuminen Arturin työpaikkaan, paikalliseen olutpanimoon. Taitaa olla Keski-Euroopan suurin. Huomenna ehkä uskaltaudumme hiilikaivosvierailulle.

Huhut Suomesta kertovat, että Krisse osti junassa Iltalehden ja Jaakko (Saariluoma) kahvin!

Ai niin! Piti vielä mainisemani, että tätä hotellia/ravintolaa voi suositella kaikille. Kutsuivat jopa häihin ensi kesänä. 🙂 Kovasti olen yrittänyt tyrkyttää myös suomalaisia hääperinteitä ja -tapoja.
[/lang_fi]

[lang_en]Translation available after the trip…